Om inredning 

I somras hade Sevendays en inredningslista. Den är ju synnerligen lämplig att begagna sig av i denna blogg. Nedan bjuds även på en Instagramöversikt från de gångna åren.

Inredning för mig är:
Viktigt för att jag ska trivas i mitt hem. Jag vill gärna ha en bas som håller länge och förändra med mindre detaljer som gardiner och kuddar. Så efter över tio år med samma vardagsrumsgardiner är det kanske  dags att byta ut dem, nu då vi har eget hus och allt. Eventuellt får de flytta in i ett annat rum istället. Vi kan kalla det hållbar och säker stil.

Byrån i sovrummet är troligen min morfars mors, åtminstone kommer den från morfars hemgård efter en längre mellanlandning på sommarvillan. Tavlan är en kökshandduk från en inredningsbutik på Gertrudsgatan i Åbo, gatan där jag bodde i början av min studietid. Teakbyrån är ett loppisfynd och tavlan har min morfar målat på 80-talet. (Sovrumsgardinerna är för övrigt ännu äldre än de i vardagsrummet, dessa är inhandlade på Anttila i Åbo 2004. De hängde i Johannas och min gemensamma lägenhet på Observatioriegatan.)

Jag skulle beskriva min stil i hemmet som: Ganska ”retro” och färggrannt med en ljus bas och svarta detaljer. Mycket ärvt, lite Ikea och hel del krukväxter. Krukväxterna har en tendens att föröka sig och våra två garderobsblommor brukar imponera på de flesta. De kommer från våra respektive studentlägenheter och har således kring 15 år på nacken och är i ständigt behov av omplantering. Många av våra möbler har jag ärvt, det mesta är från 50- och 60-talet och ett par pjäser är från slutet av 1800- eller början av 1900-talet. Där i början av 2000-talet var inredningen på Indiska det finaste jag kunde tänka mig. I skåpen har jag fortfarande en hel drös med färgglada dynor med pärlor och paljetter (loppis nästa!). Numera föredrar jag mera stilrent grafiska tyger (mycket förtjust i dynorna nedan från Rebers design), men gillar fortsättningsvis färg. I vårt hem finns det även en hel drös med djur, de tenderar också att föröka sig även om vi försöker hålla tillväxten under kontroll. 

Detta är bara en bråkdel av våra djurvänner. De flesta har tydligen hållit sig undan från gryniga Instagrambilder.

En inredningspryl jag ångrar att jag köpt: Har köpt en väckarklocka på loppis bara för att den var fin. Den funkar inte och tickar så högt att det inte går att sova med den under samma tak. Jag tror den bor i en låda på vinden nu.

Min favoritsak i hemmet: Min ärvda och omklädda soffgrupp från 60-talet. Tack till mormor och morfar! De gav mig den då jag flyttade till Åbo för att studera. I samband med flytten från Åbo förra året blev den omklädd och restaurerad på Elsa Möbel i Kronoby. Alla tror den ska vara obekväm och ”stel” att sitta i. Den är fantastiskt bekväm och soffan går utmärkt att tupplura i.

Åbo finns alltid hos oss. Fåtöljen är Nikis föräldrars första gemensamma möbel. Made in Jakobstad eller om det var Purmo. Fanett bord och stolar från mormor och morfar. Köksgardinen inhandlades på Marimekko förra sommaren. Så ibland köper vi faktiskt nya gardiner.

Så här vill jag ha mitt hem: Personligt, hemtrevligt, välstädat (varför ärvde jag inte mammas städiver?) och genomtänkt. På ett djupare plan vill jag ha ett hem som är välkomnande och trevligt att komma hem till, både för oss själva och för gäster. Jag är rätt nöjd med hur det ser ut i vår hyreslägenhet och ser fram emot att inreda huset. Jag vill gärna ha kvalitet, men det är inte alltid det finns pengar för det. Men om jag fick välja skulle vi köpa möbler som håller i många årtionden. Tänker nu närmast på vår bokhylla, ett par svarta Billyhyllor från Ikea som blir skrangligare för varje flytt. Vill Lundia inleda ett litet bloggsamarbete?

Helan i japansk (?) dräkt och matrjosjka Putin hänger med ärvd lampfot och brudorkidé. Vem behöver Kay Bojesens dyra träapor? (Men jag vill gärna ha en.) Lampan Facetta hänger i vårt sovrumstak.

Den bästa inredningsdesignern: Är inte säker på vad som definierar en inredningsdesigner, men jag gillar sånt som Estrid Ericson och Eero Saarinen formgivit.

Hade jag en miljon att lägga på inredning: Skulle jag gå loss på Artek, Svenskt Tenn, Illums Bolighus och Bukowskis. Först på listan av drömmöbler är Eero Saarinens Womb Chair. Har provsuttit ett exemplar på museet Hvitträsk i Kyrkslätt, tidigare familjen Saarinens hem (ganska tjusigt ställe), och blev helt tagen av hur skön och snygg stolen med ottomanen är.

Det finaste hemmet jag sett: Svårt att säga, man får ju se så många otroligt fina hem i tidningar, på Instagram, bloggar etc. Även IRL har jag sett många fina hem. Ett hem blir fint i mina ögon då man ser att de som bor där har inrett så det märks att de trivs och har tänkt igenom hur de vill att det ska se ut. Ovan till vänster en bild på ett riktigt vackert hem; art deco- lägenheten i OBOS-gården på Norsk folkemuseum i Oslo. Här illustrerad med halvtaskig bild på toalettbordet i sovrummet. Till höger en bild från min arbetsgivare Svenska litteratursällskapets övernattningslägenhet i Helsingfors. Inte direkt ett hem, men oerhört snyggt inrett.

En inredningsstil jag inte förstår mig på: Shabby chic får mig att gäspa stort. Stilen verkar ändå gillas av många och håller sig krampaktigt kvar även om storhetstiden är förbi. Jag ser heller inte tjusningen i gulnad furu från golv till tak. Själv är jag naturligtvis oerhört unik med min fäbless för 50/60-tal.

Kaffe i en kopp från farmor och farfar, för kaffe det matchar oavsett inredningsstil. Till sist en bild från vårt kommande hem. Den där öppna spisen fick mig på fall.

2 reaktioner på ”Om inredning 

  1. Ni ser ut att ha det så mysigt! 🙂 Jag håller med dig om att de finaste hemmen är de där man ser att de som bor där tänkt till. Där deras egen stil och smak återspeglas rakt igenom.

    Gilla

Kommentera

